Giv aldrig op overfor smerter

Avisartikel skrevet af Charlotte Koefoed

Bragt I Ugeavisen den 3. juli 2013 og i Sorø Avisen ugen efter.

Mange mennesker går rundt med smerter i kroppen. Smerter, som de tror, de ikke kan komme af med, men man skal aldrig give op. Der er hjælp at hente!

Dianalund: Et liv med smerter er noget mange mennesker kender til i større eller mindre grad. Gigt, rygproblemer og kroniske smerter i led og krop er noget, mange lider under. I det etablerede system får man ofte at vide, at der ikke er noget at gøre ved smerterne, man får måske piller eller anden medicin og så må man ellers finde ud af at leve på bedste vis med de gener, konstante smerter giver.

Man skal ikke give op.

Kinesiske Hin Keung Lin, der har boet i Danmark i over 40 år, har en anden måde at se smerter på, og følger de kinesiske metoder til at smertebehandle.

– Vi har grundlæggende et andet syn på mange helbredsproblemer og isolerer ikke smerterne til for eksempel et knæ med slidgigt. Gigten kan jeg ikke gøre noget ved, men jeg kan behandle de omkringliggende muskler, så smerterne forsvinder, siger Hin Keung Lin, der har Lins HelseKlinik i Sorø og Dianalund.

I den kinesiske naturvidenskab og lægevidenskab, mener man, at dårligt kredsløb og blokeringer af ilt rundt om smertende led, netop er årsagen til, at det gør ondt. Derfor behandles kroppen og området omkring det smertende punkt.

– Når først jeg får ophævet blokaden, der gør kredsløbet omkring for eksempel et knæ dårligt, så helbreder kroppen selv resten, siger Hin Keung Lin.

Det er aldrig for sent.

Selv om man er oppe i årene, skal man ikke affinde sig med, at man har smerter og det er aldrig for sent at gøre noget ved det. En ældre dame fra Gladsaxe havde problemer netop med sit knæ. Hun er over 80 år og kunne faktisk ikke gå uden store smerter og besvær.

– Jeg masserede musklerne omkring knæet og fik øget kredsløbet. Efter tre-fire behandlinger kunne hun bevæge sig uden smerter, fortæller Hin Keung Lin. En af hendes bekendte, der havde lagt mærke til at hun på kort tid havde fået sin førlighed tilbage, kom i kontakt med Lins HelseKlinik og henvendte sig med en dårlig skulder. Den er nu i bedring og smerterne på vej væk.

Hin Keung Lin bruger øre-akupunktur med nåle til akutsmerter, men når det gælder
kroniske og konstante problemer, bruger han forskellige metoder som zoneterapi, moxa, sugekopper, og kinesisk akupressur, samt skrabeteknik. Ud over smertebehandling kan Hin Keung Lin hjælpe og lindre allergier, eksem, depressioner, rygelunger, tinnitus og mange andre problemer.