Man kan godt gøre noget ved rygerlunger (Kol)

Avisartikel skrevet af Charlotte Koefoed

Bragt I Ugeavisen den 1.maj 2012 – Hent Avisartikel maj 2012

Mange lider af rygerlunger og i tilgift en masse gener, som forringer deres livskvalitet. Men man kan afhjælpe generne med kinesisk akupressur-massage. Det tilbyder Hin Keung Lin i Lins HelseKlinik i Dianalund.

Rygerlunger opstår af langvarig forurening af luftvejene og giver kronisk luftvejsbetændelse, der ødelægger vævet i luftvejene. Det vil sige at luftvejene ødelægges, da luftpassagen bliver formindsket og der opstår også meget sejt slim og væske i lungerne.

Man får svært ved at ånde luften ud og det betyder igen, at man har svært ved at komme af med dioxiden. Slim og væske i lungerne giver gode levevilkår for bakterier og øger risikoen for lungebetændelse, forklarer Hin Keung Lin fra Lins HelseKlinik i Dianalund.

Han benytter sig af kinesisk akupressurmassage til at behandle rygerlunger. Akupressurmassagen øger blodcirkulationen i lungerne og samtidig løsnes slimet og kan lettere hostes op. Dette letter udåndingen og livskvaliteten forbedres betydeligt.
– Mange mennesker tror ikke, der kan gøres noget ved rygerlunger, men vi kan lindre og afhjælpe, siger Hin Keung Lin.

Livslang erfaring

Hin Keung Lin stammer fra Hong Kong, hvor hans far var naturbehandler og brugte akupressur, urter, zoneterapi og megen anden kinesisk visdom til at behandle sygdomme.

Hin Keung Lin voksede op med farens behandlinger og fejlede én i familien noget, kunne han hurtigt finde en kur eller behandle sygdommen. For 40 år5 siden kom Hin Keung Lin til Danmark, hvor hans søster boede på det tidspunkt. Her arbejde han med andre ting, indtil han for ti år siden tog en zoneterapiuddannelse i Næstved, og så gik han i gang med at behandle patienter si sin klinik i Sorø.

Udover zoneterapi anvender Hin Keung Lin gamle kinesiske behandlingsmetoder som akupressur, der anvendes meget i Sydkina, hvorimod Nordkina er kendt for at anvende nåle.

Hin Keung Lin anvender også Moxa, som er en cigarlignende pind af urteblade, sugekopper, der placeres på bestemte punkter og skrabeteknik, der anvendes på musklerne. Hin Keung Lin har i ti år haft klinik i Sorø på Slagelsevej 1a. Den fortsætter han i samtidig med, at han behandler folk i klinikken i Dianalund, der ligger på Tjørnevej 6.